Søknad om utslipp av sanitært og kommunalt avløpsvann fra hus og hytter etter forurensningsforskriften kapittel 12
Søknadsskjemaet gjelder for:
- Utslipp fra bolighus, hytter, turistbusser og lignende virksomhet med utslipp på mindre enn 50 pe.
Skjemaet gjelder ikke for påkobling til offentlig avløpsnett.
For prosjektering og utførelse av avløpsanlegget, gjelder bestemmelsene i plan- og bygningsloven https://lovdata.no/lov/2008-06-27-71/§20-1 jf. https://lovdata.no/lov/2008-06-27-71/§20-3 vedr. søknad om tillatese til tiltak og erklæring om ansvarsrett. Bygging av anlegget kan først starte når det foreligger en igangsettingstillatelse fra kommunen.
Vedlegg som skal legges ved på den siste siden:
- Navn på nøytral fagkyndig (person/firma) som har bistått med valg av rensemetaode og/eller dokumentasjon av rensegrad.
- Begrunnelse for ønske om unntak fra §§12-7 til 12-13 (eventuelt lokal forskrift) og relevant dokumentasjon.
- Dokumentasjon av rensegrad jf. §12-10 og beskrivelse av anlegg, inklusive eventuell hygienisering/etterspolering.
- Plassering av avløpsanlegg, utslippssted, eiendomsgrenser og veiadkomst på kart i målestokk.
- Liste over eiendommer tilknyttet avløpsanlegget med gnr/bnr og adresse (hvis det er flere enn en eiendom).
- Oversikt over interesser som blir berørt (drikkevannsforsyning, brønner, jordvanning, næringsvirksomhet, bading, rekreasjon etc.). Beskrivelse av tiltak for å motvirke interessekonflikter og tiltak for å ivareta helse og miljø.
- Oversikt over hvem som er varslet (blant annet naboer, aktuelle lokallag og foreninger, eiere av brønner/andre drikkevannskilder og vanningsanlegg i området) og kopi av nabovarselet.
- Grunneiertillatelser.
- For minirenseanlegg: Kopi av service- og leveringsavtale.
- Eventuelle mottatte klager/protester.
- Erklæring om ansvarsretter med gjennomføringsplan.